Det svinger på Fjedle…

Hana IL hadde en meget god vårsesong, så ble det ferie, kanskje en litt for kort ferie for laget? Lagets hovedtrener Fabian Hovland har fått seg ny jobb, som krever i overkant mye, så han velger å trekke seg etter vårsesongen.

Assistent trener og spiller Kenan Mehremic må på jakt etter en ny assistent rundt laget, den nye assistenten valgt å trekke seg etter kort tid, men nå var Hana IL litt heldigere, inn kom tidligere spiller Rolf Arne Fiksdal, som også har vært trener i ungdomsavdelingen og som stort sett har sett de fleste hjemmekampene og dermed kjente spillerne og ikke minst klubben Hana IL.

Noen av lagets spillere sluttet pga. studie andre steder i landet, mens ny spillere ble hentet inn. Det aller viktigste er at stammen i laget fortsatt er på plass, så det er mye å bygge rundt i årene fremover. Så er det store spørsmålet, ønsker spillerne og klubben å satse, slik at laget rykker opp til 3 div.? Dette krever flere treninger, og ikke minst det brukes mer tid på reiser til bortekamper. Nivået i årets 4 div. er veldig variert mellom topp 3 og nedover på tabellen. Topplagene Hinna og Riska vinner de fleste kampene de spiller, Eiger er også ambisiøse og ligger like bak etter 20 serierunder.

Så hva med Hana IL i høst? Etter nevnte Fiksdals inntreden i laget, går laget fra seier til seier og stemningen er fantastisk på fjedle, selv om en kunne ønske at enda flere møtte opp på lagets hjemmekamper. Etter et meget tøft hjemmetap i slutten av august mot Forus og Gausel med hele 0 – 5, har det snudd med sterke seirer mot sokndal og Ålgård med solide 11 – 1 i målforskjell. Og et stekt resultat mot Randaberg, der det endte 3-3 etter å ha ligget under 1 – 3. Det kunne lett endt med seier også i denne kampen.

I forbindelse med hjemmekampen mot Ålgård FK, ble klubbens æresmedlem Egil Årdal ( 80 år ) feiret før avspark. Egil fikk ta avsparket, men kampens gode dommer trakk frem det røde kortet til Egil, som smilende måtte forlate banen etter få sekunder.