Klubblegende Pål Larsson

I barndoms hjemmet i Veidemannsveien 4 møter vi Pål Larsson, spilleren med flest kamper for Hana IL (380) og hele 157 mål. Vi møtes over en kopp kaffe og et glass Pepsi Max, og blir raskt gjort oppmerksom på at intervjuet må være ferdig før klokka 21:00, da spiller nemlig favorittlaget Manchester United kamp i Champions league.

Pål vokste opp i en familie der idrett var meget sentralt, en eldre bror Trond Inge som også har spilt i Hana IL, en far som var lagleder rundt klubbens A-lag, så liten tvil hva samtalene gikk ut på rundt frokostbordet i denne familien. Men Pål satset først på Alpint og hver helg ble tilbrakt i Sirdalen og mye kjøring til og fra i ukedagene. Treningen ga gode resultater og vant Kretsmester skapet i alpint hele 7 ganger, og nådde så langt at han ble kalt inn på Jr.lags samling, men da var fotballen viktigere og det ble ingen samling på det unge allsidige talentet, ikke nok med at det ble mange treninger innen fotball og alpint, så spilte han volleyball, her spilte også den største stjerna Bjørn Maaseide.

Pål ble med rundt A-laget med en tilfeldighet, som 15 åring var han nede og trente på Hanabanen samtidig som klubbens A-lag, det var få spillere på trening aktuelle dag og «Kongen» Øyvind Grødem som var trener denne sesongen inviterte ham med, dette førte til debut for den unge, hengslete og meget høye spissen. Så fra nå dreide det meste seg om fotball i Hana IL.

Så kommer kjærligheten inn i hans liv, han treffer sin kone Anne – Lise, som var og så kamper pga hennes bror Eivind Skavhaug var hentet fra Høle, så svogeren er altså toppscorer i Hana IL på 292 kamper laget den meget hurtige spissen 175 mål. Sa Hana hadde både hurtighet og en meget god hodespiller (Pål) i angrepsrekka, dette førte selvfølgelig til opprykk til 4 divisjon, tilsvarer 3 divisjon i dagens system, så nå ble plutselig Hana IL satt på fotballkartet og var en periode beste klubben i Sandnes, da er Sandnes Ulf medregnet.

Favorittspilleren til Pål var «Grammi» eller Oddbjørn Gramstad, som var en stor spiller i klubben i flere sesonger, han var hurtig og skaffet laget et hav av straffer, «Grammi» falt lett, utrolig lett.  Så har en det når et lag gjør det godt, så ønsker andre klubber å hente spillere, Pål og boren gikk til Vidar, for Pål sin del ble det et kort opphold pga kneskade, så det ble en rask retur til favorittklubben Hana IL. I en alder av 36 år, vil ikke knærne mer, han sier selv det hadde blitt flere sesonger hvis kroppen hadde sagt ja. Men nå settes familien i fokus, han har 3 sønner Magnus, Eirik og Håvard (Som spiller i Sandnes Ulf) Pål tok grunnfag innen idrett i Tønsberg og trente med EIK Tønsberg under utdannelsen, men ble hentet hjem til Hana for å spille kamper. Men her hentet og lærte han det aller viktigste en god trener innehar, god pedagogikk. Som benyttes for å få frem gode lag og spillere, for treneren Pål er alltid laget i fokus, en vinner og taper sammen som lag, dette var hovedgrunnen til at alpint ble avsluttet, det var ikke så moro å vinne alene… Men å vinne som lag, er bare helt utrolig!

Så det har blitt mange timer på feltet, som assistent trener på A-laget til Hana, trener for klubbens Jr.lag over flere sesonger, samt trener rundt sine 3 sønner. Pål ble med rundt Sandnes Talent når hans eldste sønn Magnus var med, så det ble hele 5 år rundt dette prosjektet, nest eldste sønn Eirik spilte da på Jr.lag og var også her med som assistent trener, samen med velkjente Antonio Silva.

At Pål ble lærer var litt tilfeldig, han flyttet til Høle sammen med sin kjæreste og nå kone, bodde i kjeller leilighet. Så ble han spurt om å steppe inn som vikar, og han var solgt, tok utdannelse og kom siden tilbake og jobbet som lærer på Høle i 5 år, siden ble det Aspervika Skole, der han var inspektør og også innen lærer yrket hadde Pål ambisjoner, ble hentet til den nye skolen på Hana som rektor. Som rektor tok han med seg noe viktig fra fotball og trener karrieren «God fot teorien» som velkjente Nils Arne Eggen har skrevet bok om. Men nye utfordringer har dukket opp, i 2016 blir han kommunaldirektør i Sandnes kommune. Og 1 januar 2021 Rådmann i Gjesdal kommune.

Klokka nærmer seg 21:00 og Pål ser oftere og oftere på klokka, vi må avrunde den hyggelige samtalen, han blir spurt om hva som var kjekkest, definitivt de lokale oppgjørene, Hana IL spilte en periode i 2 div. og reiste til Bergen osv. ikke helt det samme. Garderobe miljøet i Hana savnes fortsatt og Hana har en stor plass i Pål sitt hjerte! på vei ut spør vi Pål om beste medspiller gjennom karrieren,  det kommer raskt Finnen Glenn Nordstrøm som kom til klubben i 1988.

Pål Larsson født 11.07.1970, Gift og 3 sønner.