Sesongen 2021 Hana IL – A-lag.

Det går mot slutten av sesongen for klubbens A-lag. Det blir kun spilt 13 seriekamper pga covid-19, så laget har vært gjennom en meget lang oppkjøring, men få treningskamper pga pandemien som har herjet i hele verden siden februar 2019. Juniorlaget har fått spille to halve sesonger i 1.div. og gjort det meget godt, laget vant puljen i 2020, og det ble en sterk 2 plass i sesongen 2021. Treningene har blitt ledet av Joar Skjørestad, som i tilegg spiller på klubbens A-lag. Må gi stor honør til Joar, som alltid stiller opp, og alltid like positiv! Etter omskolering til midstopper, har Joar Skjørestad levert på jevnt høyt nivå hele sesongen.

Fabian Hovland overtok laget i januar, med seg har han hatt Kenan Mehremic, det ble hentet inn mange spillere foran sesongstart, flere hadde sluttet i klubben, men tilslutt bestod troppen på rundt 25 spillere, alle var ikke med fra sesongstart. Positivt er det at det er mange unge egenproduserte spillere i troppen, og helt på slutten fikk laget tilbake Christian Øen Lithun, som har vært plaget med ryggen. Må også nevne at Pål Vestly Heigre blir med neste sesong, nå som utespiller, blir meget spennende.

Laget havner ganske sansynlig på 7 plass, for å være 100% sikker, må en ta poeng i siste hjemmekamp fredag 26 november mot Sunde. Litt prestisje å ende på 7 plass, en må være blandt de 4 beste for å spille NM kvalifisering i 2022, dette er desverre ikke mulig å nå.

I første del av sesongen varierte spillet til de grader, til stor frustrasjon for oss som har sett kampene, skal en ta frem høydepunkt blir det nok hjemmekampen mot FK Haugesund 2, her jobbet samtlige spillere mer en 100% og ledet kampen etter et flott mål av Daniel Augenstein, like før slutt fikk en Hana spiller rødt kort, kanskje dette var med å bidra til at sluttresultatet ble 1-1? Men for en kamp, Haugesund hadde mange unge lovende spillere på sitt lag.

Laget har fortsatt en hel del å jobbe med, om en ønsker å ligge helt i toppen av 4. div. Så spørs det hvor mange treninger stammen i laget ønsker å delta på, nå har det ligget på rundt 2 treninger + kamp. Nivået opp til de 5 beste lagene i pulja er i overkant stor, det må nevnes at 3 av lagene er 2″er lag: FK Haugesund, Bryne FK og Djerv 1919, så må en også trekke inn Riska IL, Riska ønsker ikke å rykke opp et nivå, men holder meget høyt nivå i 4.div.

Kenan, Livar og kamptein Glenn på bilde.
Eirik Larsson og Amer Kazik

Til slutt ønsker en å trekke frem divisjonens desidert beste spiller, det er lagets måljeger: Eirik Skavhaug Larsson, hele 15 mål på 12 kamper, uten å legge føringer foran avsluttningsfesten til

laget, er nevnte spiller en meget stor kandidat til å blir årest spiller 2021. I og med fotball er et lagspill, stopper vi her, så får heller laget trener gi tilbakemeldinger til enkeltspillerne. Er veldig spent på hvem som blir med videre, og dukker det opp noen gammle kjenninger i januar?

Vil med dette takke for meg, Hana IL er mitt favoritt lag, helt på høyde med Leeds United, snart er en ny person på plass i klubben som sportlig leder.

Kurt Jonassen

Speaker på hjemmekampene…